Showing posts with label working holiday visa. Show all posts
Showing posts with label working holiday visa. Show all posts

Monday, November 14, 2011

~Kerja + Holiday Visa??~~

ari ni pergi keja ngan mata bukak separuh jek...mana tak nya., flight dr HCMC sampai ke LCCT kul 11pm..amik beg la, pot pet2 kejap ngan tripmate...berkejar ke TBS pulak..ngam-ngam kul 12.30am sampai kat TBS, betul- betul ada bas nak bertolak ke singapore ada 2 seat kosong..tu pun sebab ada orang cancel trip, so aku pun terus beli..sampai bilik UTM kul 530am..perhh penat!!

time dah nak balik keja tadi ada amoi opismate (kuat travel gak ni) menyembang-nyembang pasal berjalan ni..tetiba dia tanya aku..

amoi : eh, umur ko dah berapa?..dah lebih 30 tahun ke?
aku : ngam - ngam la tahun ni 30..nape?
amoi : hahahhahaha..ko dah terlambat la..
aku : apasal pulak..terlambat apa?
amoi : ko tak boleh apply working holiday visa..
aku : haaa..visa apa tu?
amoi : kau tak tau mehh??...kan ada visa untuk ko holiday..at same time ko boleh kerja..ko kerja la petik apple ke, strawberry ke, ada la kerja ko boleh cari..
aku : yeeee mehh??...ala tak tau pun..
amoi : tapi umur kena bawah 30 tahun...haha..ko dah terlambat laa...
aku : alaa..napa aku tak tau pun pasal ni..mana ko tau??
amoi : ada sorang dulu keja sini pun buat laa..dia berenti kerja..dia dapat buat visa tu..
aku : deng!!..jeles giilleerr!!..

so, pas balik keja, pas mandi, dinner...1st thing aku buat adalah menggugel pasal working holiday visa ni...hiiishh..jelesnya..aku tau ramai traveller yang umur muda-muda ni pun blogger..so, apa salahnya info yang berguna ni, kita share la reramai..

hasil pencarian aku as following;

benda ni di perkenalkan untuk memberi peluang pada warga-warga muda (abeh ko ingat org umur 30 thn cam aku ni dah tua ke...pffftttt!!!..) untuk mencari pengalaman di negara luar..tanpa perlu di sponsor oleh syarikat atau program pertukaran student yang kos nya tinggi ...

Secara am nya, syarat-syarat nya adalah;
  1. Tujuan utama individu tersebut ada lah untuk ber holiday , dan membuat kerja-kerja incidental
  2. untuk traveller muda, kebanyakkan negara had kan umur berumur 18-30 tahun..ada jugak negara yang benar kan sampai umur 35 tahun..*ok..ayat ni aku suka, tp tak sempat nak digging lagi, negara mana tu*..ok, syarat had umur ni perlu lah..
    • ada tertiary qualification
    • boleh berbahasa english *jawa ke, boyan ke, kecek kelate ke tak heran*
    • dapat surat sokongan daripada kerajaan
  3. mestilah single ataupun dah berkahwin yang tiada anak..maknanya kanak-kanak tak leh ikut..
  4. Ada had employment...bergantung kepada negara yang korang nak pegi tu la..kebanyakkan nya 12 bulan..ada yang sampai 24 bulan..
  5. kena ada bekalan duit secukup nya...sementara korang boleh dapat kerja..*yang ni aku tak sure kena ada brp juta*
  6. Mesti dah ada tiket balik ataupun ada duit secukupnya untuk beli tiket balik
  7. setiap negara boleh keluarkan sekali jek visa ni untuk setiap orang..so, baik korang apply terus tempoh had maximum..
Certain negara offer different type of jobs...dan jugak setengah negara offer visa tu kepada certain nationality jek..macam malaysia offer untuk Australian and NZ jek..


untuk details korang boleh refer to website ni;

 untuk malaysian pun ada forum berbincang pasal hal ni..aku rasa kalau full info, dari segi procedure yang details..baik korang cari kat sini..more related tuk kita kan..yang makan belacan ni..hehe..

so far aku ada info yang ni jek..

nak kena sambung wat esemen lak ni..kalo ada sesapa ada info lebih esp yang >30 tahun tu, sila la share-share yek..