Wednesday, July 25, 2012

~~Road Trip To Krabi~~

Trip kali ni tema nya CHILL...yerr..CHILL jek...no diving, no caving, no outdoor activity sesangat...nak lepak-lepak jek..tu la tema yang di berikan organizer..aku just tukang follow jek..hehe..Arakian trip kali ni adalah sempena...hurm, actually takde sempena apa-apa pun sangat..aku jek mengishtiharkan bahawa trip ni sempena aku abeh peksa sem ke-4 aku..miahaha...(banyak dah sem nya ni, bila la nak grad ni..huhu)

semua nya bermula dengan si organizer ni jumpa package dalam groupon..4D3N for RM200 per person..so tanpa pikir panjang secara lanjutnya aku pun reply .."OK, wa in!"..cam tu la ayat ke reply an aku kepada organizer..dalam tempoh tak sampai 2 ari berbincang, kitaorg confirm ada 8 org nk join..hasil perbincangan pasal mode of transport yang panjang berjela akhirnya semua setuju nk drive jek KL-Krabi..memandangan kami pun 8 org, but last minute ada sorg awek menarik diri...so sedang molek la keta 2 bijik di perlukan...1 bijik tuk ladies, 1 bijik tuk guys...no cross ahli jemaah kereta di benarkan sebab bukan muhrim katanya..^.^v

arakian dah panjang mukadimah, meh la aku cerita kisah perjalanan kami...

27 Jun 2012
Balik keja terus kelang kelibut pegi Sri putri naik bas ke KL dari JB ni haaa..bas merempit pun bukan main laju so dalam kul 9pm aku dah sampai KL...si Aliya pick up aku dari TBS, kami berkumpul kat umah cik diana...tumpang tukar baju..dalam kul 11.00pm kami bertolak ke check point kami, Hentian Rawang...

aku jadi AJK makanan..bawak kerepek dari JB..kerepek ubi ngan pisang..hehe..

Sementara tunggu kereta TU..ahli-ahli kereta TI dah boring...

tapi di sebabkan keta satu lagi tu cam ada problem sikit, maka lama la kami termenung kat hentian rawang...lebih kurang kul 1.30am baru kami start bertolak ke utara..tapi ada lagi 1 masalah lak..dah sampai slim river, baru aku teringat aku tertinggal tepon kat hentian rawang...aku tumpang cas tepon kat akak kaunter jual mee...adooooiii, jauh gak nk patah balik ni..lebih kurang 30min gak..huhu..selepas timbang tara, maka satu keta teruskan perjalanan, satu kereta yang gadis-gadis ni patah balik ke hentian rawang..alang-alang guys nak melepak kat mamak tengok bola, so meeting point kat Juru jek la nanti..sorry la yekk..huhu..T.T

maka, berpatah balik la kami ke hentian rawang mengambil tepon, pas tu terus pecut semula ke Juru...sampai juru, lepak kat kedai mamak tengok bola jap sampai kul 6am..semalaman tak tido ni..

28 Jun 2012

Dari kedai mamak tu, kami ke Hentian Gurun lak..solat subuh kat sana..perjalanan di teruskan..subhanallah cantik betul pemandangan matahari naik kat sawah padi ni..kalau orang utara dah tak heran kot tengok view cam tu..hehe..maklum la kan aku ni org JB..nak nampak sawah padi pun susah..

lebih kurang kul 8 kami sampai kat Bukit Kayu Hitam...berenti kejap kat kedai tepi-tepi jalan tu settlekan insurans kereta..insurance kereta tu cuma RM 16 per car..tapi tak sure max tuk berapa lama..yang pasti our insurance tu cover untuk the whole trip..lama gak la berenti kat sini...pegi toilet la, isi white card la, yang takde roaming tu, kat sini la last check point dorg tepon orang sana-sini..

sesi tukar duit to Bath.

jangan lupa bawak geran kereta..
Ni la dia rupanya insurans kereta Thailand..

Kul 9am kami tiba kat boarder..chop passport..untuk owner kereta dorang kena uruskan hal documentation  kereta jugak..dari sini, bermula la perjalanan ke krabi..signboard merata-rata, tapi at certain simpang takde signboard...so GPS sangat penting la..

Menara jam kat kastam..
owner kereta dengan kereta masing-masing..

Lebih kurang pukul 12.30 ptg, kami tiba kat satu hentian..hentian ni antara hatyai ngan krabi..tak tau la nama apa hentian ni...dulu time aku pergi krabi naik van travel agent pun ada berenti kat hentian ni..kat sini ada makanan halal ngan surau..toilet pun bersih..so boleh la isi perut ngan buat la sesuatu ke dua-atu yang patut dulu..

byk bas kat sana design cam ni..meriah uollss~~..
To the left...to the left...

Akhirnya kami tiba di hotel groupon tu around jam 4 ptg..nama hotel ni KRABI TIPA RESORT..cantik gilerr..selesai segala urusan check in, kami pun berehat..mandi, zzzzz.....

Petang tu, kami berjalan-jalan area hotel tu...jalan tepi pantai...round-round kedai area situ..elok-elok time tu nak sun set, so apa lagi..semua menjadi model la..hehe...abeh sessi shooting-menshooting, kami round-round kat area tu clueless..tak tau nak kemana..nak cari tempat makan ngan pasar malam..so tanya-tanya kat driver tut-tut, dia cas 800bath tuk return trip dari tempat kami tu ke pekan Krabi..hurm, boleh laa..

Kitaorang di drop kan kat area pasar malam..pelik jugak, sebab pasar malam nya sangat kecik, cam bazar jek...pusing-pusing dalam tu terjumpa kedai makan muslim..panjang orang beratur, sure sedap ni..so kami pun menambah ramai kan lagi pelanggan kedai tu..hehe..tapi memang confirm sedap!..actually sangat sedap!..lepas makan kami pun balik ke area hotel...menaiki tut-tut yang sama..

7 org muda remaja dalam tut-tut..(aku pun x sure betul ke tu tut-tut..haha..hentam saja la...)

Sampai kat area hotel tu, kedai sekeliling masih belum tutup..kitaorg pun try la skodeng agent-agent tuk island hoping..so far kebanyakkan harga 1200bath..kebetulan tengah kami dengar agent tu dok bebel, ada sorg malaysian tegur..dia suruh mintak tawar sebab group dia dapat harga 850bath jek..maka bermula la sesi tawar menawar kat kaunter tu..memandangkan awek yang jaga kaunter tu awek cun, so biar la jejaka-jejaka team aku ni settlekan hage tu...masa dorang tengah mengayat awek tu, awek tu cakap pasar malam sebenarnya ari jumaat-ahad jek..so, mlm ni sebenarnya xde night market..ada kedai biasa2 jek..chiss..terpedaya!..pas tu awek tu cakap lagi 800bath tu sangat mahal, tuk local people may be dorg dapat jauh lagi murah dari tu kot..

Finally, selepas adegan ayat-mengayat kami pun dapat harga 850 bath jugak...haha..good job guys...package nya : 8 stop yang dorg akan berenti..siap ngan lunch..yang paling penting, singgah Phi-Phi Island..terbaekk..kul 9am sok pagi- pagi dah kena stand by..nnt ada org pick up dari hotel..yahooo!!...

29 Jun 2012

Pagi2 pas breakfast driver dah stand by kat depan hotel..tak sabo dah nak snorkling...menepati tema CHILL..walaupun dalam trip ni ada 4 org certified diver kami tahan paru2 tak sedut compress air..haha..okeh maka enjoy la kami melayan snorkling trip ni sampai ke petang..

Entrace to Maya Bay..tapi di sebabkan low tide maka bot kitaorg tumpang lalu jek..tak snorkel pun kat sini..

topi fav,..baru pakai bape jam dah terkoyak kat belakang tu..ganas betul..:p
Time ni la camera abis bateri..so byk port best2 xde gambor..

balik dari snorkling trip, kitaorg sambung berendam kat swimming pool hotel pulak..lepak kat pool tu, sib baik xde guess lain, erkk actually ada 2 org yg lain, tp bila tetiba pool tu kena serang ngan 7 org yang sangat meriah, dorg pun blah..hehe..sorry yek..

pas maghrib, kitaorg meround2 lagi..this round kitaorg riki-riki pulak moto kat kedai sebelah hotel..laa, murah jek kalo nak sewa moto kat sini...150bath per day (RM15)..so kami pun sewa moto untuk sehari..perkara pertama, isi minyak dulu...moto ni full tank pun 2L jek..haha..cute giler..tema moto, mestilah PINK!!!....miahaha..merounda-ronda kat town Krabi..pergi pasar malam..macam mana kitaorang tau jalan??..sib baik tepon si diana ni boleh guna GPS even offline..hehe..dia la yg jadi leader..

isi minyak 2L jek..jimaatt...like sangat moto ni..:)

suasana kat pasar malam..

Tengah syok meround, tetiba hujan pulak turun..apa lagi berlari la ke kaki 5 kedai..perut dah lapar..bunyi macam-macam..last-last kitaorang beli jek la apa yang ada..tapau..makan kat corridor kedai..sib baik tak kena halau..hikhikhik..

Having dinner kat corridor kedai...

Bila hujan reda, baru balik ke AoNang semula..malam tu pas puas meround, kitaorang melepak kat tempat kawan bob kerja...sampai tengah malam..pas tu balik tidor keletihan..zzzzz..

30 Jun 2012

bangun pagi ni tanpa hala tujuan...haha..takde plan..kan nak chill..so semua on the spot punya decision..hehe..pas breakfast aku meround soping beli barang sikit2 yang orang pesan..then, sempat amik pasir kat pantai Ao Nang tu..pas tu meround sorang-sorang jalan kaki...

Dalam kul 11 am, balik semula ke hotel...pas tu melepak sambil makan kerepek kat tangga..maklumla..bilik lelaki belah kiri..bilik pompuan belah kanan..haaaa, kat tengah-tengah ada tangga..kat tangga tu la yang selalu jadi port kami melepak..haha..perbincangan meja bulat di lakukan..eh..ehh..xde meja..perbincangan di tangga sambil mengunyah kerepek..sembang punya sembang...pas tu kami decide nak naik moto meround keliling Ao Nang sampai la ke town krabi..nak g pasar malam kat sana...nak g pasar malam tu nk beli la sebenior yang sesuai..okehh!!~~lets rock and roll~~

cute kan moto  ni...napa la takde jual kat Malaysia...HONDA FINO!!

Mr organizer yang tengah melayankan tema CHILL...giler yennn laaa....

Bila time air surut, mula la ketam ni keluar merayau2..jom tengok cam mana dia wat 'umah'

Dah puas ber chill-chill kat tepi pantai tu, kitaorg pun naik moto merayau ke pekan krabi pulak..tengah on the way ternampak pulak ada pasar siang/pasar tani..kitaorang pun menyinggah la,,meramaikan umat..best jugak pasar ni, ada banyak makanan pelik2..tp best2..yang penting..murah bangat..kawasan ni ramai muslim..aku nampak kebanyakkan muslim kat sini sebab ramai awek2-makcik2-nenek2 pakai tudung kat sini..so takde was-was la nak beli makanan macam-macam..

Puas meronda..sambil makan macam-macam..kitaorg pun teruskan perjalanan...

So perjalanan naik moto Fino di terus kan..sampai la ke pekan krabi..pasar malam pun dah bukak time ni...semalam time kitaorang datang sini, dah riki-riki nak tempah key chain..leh buat no plate keta..harga pun tak mahal 790 bath (RM 7.90)..masa mula-mula tanya berapa lama boleh siap..dia jawab setengah jam..so kitaorang pun order la macam-macam design..ikut pemahaman aku setengah jam tu untuk semua pengorderan tu...tapi bila di tunggu...makkk aiii...sampai 5 jam..kitaorang siap merempat kat tepi kedai tu tunggu dia siap kan..huhu..tak tau dah berapa kali tawaf kat pasar malam tu..dari mula bukak, sampai la dah nk tutup..huhu..terbaeekk~~~...

Trafic light kat Krabi ni slalu ada statue yg pelik-pelik..cam trafic light ni ada replica orang utan..unikkan..

Ni lah dia key chain yang di order...boleh pilih design cam mana korang nak..aku ingatkan kejap, order la sampai 9 bijik..huhu..kesian kena tunggu lama..sorry la yek..
siap kena berdiri keliling meja ni, sebab mamat tokei kedai ni pun tamak, kitaorg punya order pun dia tak siap kan lagi..tapi amik order orang lain, pas tu dia jump Q..makin lambat la jawab nya..huhu..

Di sebabkan lama sangat kami spend masa jadi penunggu kat kedai ni, so semua plan dah 'lari'..kalo ikut kan plan...nak kena pulang kan moto, pas tu nak meround kat area otel jalan kaki jek..tapi dah delay lama kat sini..so terpaksa la pikir yang lain jek..balik dari pasar malam ni pun dah kul 10.30 mlm..kedai moto ni pun dah tutup..so, malam tu pas bincang-bincang, kitaorang nak bermassage..biasala kan kat thai ni massage dia murah giler....yang lawak nya, siap kena skodeng berapa pekerja dia yang aww-aww (tangan sila wave kan yek) vs berapa org yang pure perempuan..sebab pekerja yang gender conflict ni sama ramai ngan yang pompuan tulen...yang kami gadis-gadis ni takkan nk kena massage ngan 'dorang' ni pulak, yang lelaki pulak  pun sure la tak mau, kan free jek kena raba..hehe..selepas keluar masuk massage center sampai 3-4 kedai, finally baru la kitaorang pilih center nya..lelaki kedai lain, pompuan kedai lain..sebab nk tukang urut yang pure perempuan..baru la tak risau..

1 July 2012

Pagi ni, perkara pertama nak kena settlekan, mesti la pulang kan moto..dah over due sehari dah moto tu..sib baik la murah jek..pas pulang moto, breakfast, terus check out hotel..Kami bertolak dari hotel lebih kurang jam 11.30am..Bye AoNang...Bye Krabi!!!..

Pukul 4.30ptg, kami sampai kat floating market, Hatyai...pusing-pusing kat sini best jugak..kebanyakkan makanan dan minuman kat sini di jual HALAL..ada logo HALAL lagi haa...yang comei nya, makanan nanti diletak atas bakul kecik, pas tu di hulur kat kita..duit pun di letak semula kat dalam bakul tue..

Makan sampai puas kat sini..semua makanan kami try..pas puas makan sampai perut sendat..baru la kitaorang shopping kat kedai-kedai pulak..Pas tu terus kan perjalanan pulang...

Lastly, kitaorang sampai kat Hentian Gurun around kul 3am..pas tu dorang drop aku kat LCCT, aku sambung tido meringkot kat LCCT tu sampai la boarding kul 6am ke Johor..pagi tu masuk keja ngan mata merah, muka lesu tak cukup tido, muka sun burn...hehe..nak buek cam mano, bos tak bagi sambung cuti...tapi tak pe, yang penting pueh ati....:)

Gambar terakhir beramai-ramai kat Hentian Gurun jam 3.45am...

Pictures courtesy of Diana and self collection

Azizan Zolkipli said... Best Blogger Tips

Trip ni, bukan yang si Mira tu ikut kan ? Sebab tak jumpa pun gambor2 beliau ...

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

bukannn..kenal mira masa trip lain..

Azizan Zolkipli said... Best Blogger Tips

@YanTie: Tak pun, mesti masa roadtrip pemilik kereta Savvy kot ... [lagi mau teka]

Anonymous said... Best Blogger Tips

Salam...perlu geran original ke nak masuk thailand? klu photostat boleh?
Em yg island hoping tu 850 bath seorang ke? TQ

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

@Anonymous

pasal geran tu tak pasti pulak kena original ke tak..sbb kebetulan masa tu kawan2 sume bwk yang original..

island hopping tu, aah..850 bath sorg..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Masih ingt x berapa kos perjalanan pegi balik KL-Krabi-KL? Utk minyak dan tol. Sy plan utk pegi 28hb Feb ini...tq

790 tbh bukan bersamaan dengan rm79 ker....kenapa pulak jd rm7.90...korang dah kena kencing nih

Uncle said... Best Blogger Tips

Tiba-tiba Uncle terjumpa blog ni. Enjoy baca dan banyak juga tempat yang Uncle ingin pergi ada disini. Well written. Tq