Friday, March 11, 2011

~~Awesome Back Packing Trip [JB-KL-Hatyai-Krabi-PhiPhi Island] 4-8 Mar 2011~~


*amaran: entry ni panjang giler...sila standby apa-apa yang perlu sebelum baca..
cnthnya: bancuh air milo/rendam meggi/sediakan sebalang keropok atau sepinggan cekodok dan sewaktu dengan nya*


Kalo bab join trip ni, aku mmg suka kalo back packing..sbb nya lagi thrill and challenging...plusssss, lagi jimat...cuma disadvantage nya dia amik masa lagi lama..so, kena cuti lama ler kalo nk join trip mcm ni..

jadik, bila jek si mak cik echah invite kau join trip ni...mmg aku sangat ler suka...1st, sbb tempat ni mmg tempat idaman, 2nd sbb dia back packing...

masalah utamanya, time bulan 3 ni, aku dh start kelas and ngam2 jek kat midle of the semester..mean akan ada test time tue..plus kena cuti sampai 2.5 hari..hishh..aku ni bab cuti/masa mmg sgt constraint ler..

aku cuma berani click "may be attending" jek kat FB tue...then, bila class dh start sure la lecturer bagi whole semester program kan..aku terus check schedule..alamak..dh nk dekat2 jek ngan 1st test..tp disebabkan nk g jugak trip ni, so ku gamble jk sign in..aku org last yg join..pas aku byr deposit jek, terus closed entry..wahaha..org ke 28 katanya..:p

Alhamdulillah, lecturer aku wat test 3rd Mar..so aku leh p berjalan ngan ati yg aman damai...*sgt happy!!*

Maka bermula la episod aku pollow trip back packing ni..

4th Mar 2011/Friday...1st day..

hari ni aku amik half day, kul 12.15 naik bas dr sri putri direct ke KL...

Ni ler kawan baik yg sudi hantar kat Sri Putri..Aliya n Rina..siap teman tunggu bas datang..syg korg..muaakks...

sampai kat TBS, mak aii lain giler ler arrangement kat sini..dh ala-ala KLIA..bukan cam hentian pudu or Bukit Jalil...punya ler aku jakun..;p


siap ada departure/arrival board..kan senang cam ni..

siap hilang arah tujuan...p tanya kat information counter cam mana nk ke hentian Duta...naik train sampai PWTC..then aku lepak kat The Mall..pusing punya pusing..last2 aku dok kat Kenny rogers tumpang charge handphone kat situ..besa la BB ni mana la tahan baterinya...

Pas sembahyang maghrib, aku naik cab ke Hentian duta..berkumpul kat sana..sementara tunggu bedan, aku dh sempat berkenalan ngan a few tripmate aku..cam best jek layan sembang ngan bro azran n wife dia..

Bas bertolak kul 9.45 pm ke Hatyai..whole bas tu mmg geng2 kitaorg jek..kecuali sorg india dlm tue..kesian org tu..tak leh tido kot dia dok dgr kami ni bising jek..wahaha..nasib ko ler!!..

5 mac 2011/sabtu..2nd day..

Ktorg sampai kat imegrasion changloon kul 330 pagi..driver bas collect passport then dia p settlekan white kad..senang sikit ler, tak yh ler ktorg yg mamai2 ni nk kena isi lak white card..






part belakang card ni jek la yg kena fill in sendiri..

Dh menyetel kan white card, bas bwk kami betul2 depan entrance imegrasion..tak lama lepas tu berderet2 pulak bas2 lain dtg..rupanya imegrasion bukak kul 6 pg daaa...

sib baik ler bas kitaorg sampai 1st..

mana la kitaorg tak sampai awal..bas merempit bukan main laju..takde berenti makan kat mana2 pun..perhh..mmg lapo tahap gaban ler..

Ada 2 jam lagi..dh puas meround kat area tue..Ada yg siap amik stove ngan messtin masak meggi kat imegrasion tue..haha..mmg gerek ler..aku pulak, sambung zzzz...

dorang membedal meggi, tp time ni aku dok krrrooohh..krrooohh atas bas..:p

Ngam2 kul 6, baru ler imegrasion bukak..beramai2 ler beratur nk mengecop pasport..

Masuk thailand thru bukit kayu hitam ni system dia still agak tradisional..tak secanggih bangkok or entrance nk ke singapore..(Hookeehh, mmg x ptut nk bandingkan kan..area tu pun agak terpencil)..

Tak kisah ler tak canggih pun, yang penting pasport aku berchop!!..(^^)

Pas settle part passpost n immigration, teruskan perjalanan ke hatyai..perjalanan amik masa lebih krg sejam..

Di sbb kan satu bas tu mmg sume ahli jemaah menteri kami, kecuali sorg penumpang lain (sian dia dgr kitaorg ni menyembang jek)..so, bas tu pun terus drop kan kitaorg kat travel agensi..
Bedan dok deal hapa thah ngan amoi dlm kaunter tue..


Tentative program sepanjang trip ni..

Sblh travel agansi tu br la ada restoran muslim..sume org tgh perut lapar, apa lagii...seraaanngg!!..hehe..




Tp jgn terkejut, hage tuk air teh panas (20 bath), roti canai kosong /telur (20 bath), nasi goreng (45 bath)..bekpas haku kena 65 bath..

Lepas melepak sesambil mencekik sejam kat kdai tu, kitaorg pun bertolak ke krabi pulak..


Ni ler van yg memuat kan 15 org..van ni ada magic..dia boleh bertukar menjadi roller coaster!!...

Naik van ala2 roller coster 4 jam..kitaorg pun smpai jetty to phi-phi. Island..jam baru kul 1230pm (time thai)..our ferry tuk ke phi-phi island kul 1330..so ada masa lbh krg 1 jam..pusing2 kat jetty tu jumpa pun restoran muslim kat sini..mencekik lunch pulak..lauk nya mmg sedap..asam pedas nya sampai berdesing telinga..2 lauk kena charge 60 bath..janji perut kenyang sudah..



Harge minyak kat Thai...dorg siap ada RON 91..


Ni ler dia kedai makan muslim kat jetty krabi..

Kul 130 (time thai) depart from jetty to phi-phi island..pulau idaman aku ni..sbb ada cite james bond wat pengambaran kat sini..perhh..excited giler..:)

Melepak kat tingkat atas boat..takde feel ler dok dlm cabin...:)

2 jam setgh dlm ferry..ktorg pun sampai ler kat phi-phi island..sesak jugak ler pulau ni..dh cam ala2 pulau tioman..sesak..org ramai giler..mostly pelancong mat and minah saleh ler..




Check in bilik..perhh..bilik nya pun best..aku bayangkan  budget hotel jek..ala2 dorm jek ke..skali haaa..haammekk ko...cuunn woo hotelnya...bukan cam budget hotel poyo2 ler..


siap ada towel heart shape..

First thing...i need shower!!!!!!




Toilet nya pun OK..cuma air dia rasa payau..air recycle ke apa ke tak tau ler..

Pas sejam berehat...ktorg berkumpul semula..yg nk p melepak makan2, ikut bedan..yg nk p wat rock climbing, follow abang zul..hurm, memandangkan ramai yg polow bedan, aku pun pollow abg zul ler..makhluk-makhluk terpilih yg pollow abg zul..Farah (opp koz ler kan), peygord, erin, CD, mira, zaki, Indera ngan aku ler..lg pun cam best jek nk p rock climbing ni..

Sampai je kat rock climbing spot..mak aii...tinggi nya!!...:p

sila belek gambar ni...ada org tengah memanjat rock kat hujung nun...

Melayan dorg merock climbing kan diri..sesambil aku try nk mengelat..hehe..ye la..aku sedar badan dh naik berkilo-kilo ni larat lagi ke nak main rock climbing..
view from top..bukan senang nk bwk camera time climbing..well done CD!!..

Pas tu ktorg p dinner kat kedai muslim celah2 town..makanan nya kurang menepati citarasa sgt ler..aku order spicy noddle sup..sekali sampai meggi curry daa..haha..dh lapo kan..bismillah..nnngggaappp jek laa...




Pas abis mencekek..balik bilik..rehat jap, mandi2, sembahyang..kuar lagi p beach party area lak..ngan peygord, farah, zul, Dr, Mira and Zaki..beach party ni start kul 10 mlm..aku bukan nya jenis layan benda2 bersesak2 ni..tp nk jugak ler tgk cam mana dorg ni berparty kan..tgk fireshow..round2 sikit..aku dh serabut..



Fire show at Beach party

On the way nak balik ke bilik, lalu pulak depan thai kick boxing..aku pun menyelit2 ler nk jugak tengok..mak aii..giler la kena sepak terajang..huhuuhu..kesian dowhh!!...



pas tu terus balik..sampai depan bilik echah..dorg tgh panaskan lauk rendang ler, sambal ler..melepak lak kat dpn bilik ecah..tak sampai setengah jam..aku mintak diri balik bilik.. zzz..kepenatan..

6 Mac 2011/Ahad...3rd day...

Kul 730pg kitaorg dh kumpul breakpas..buffet..pas makan..p snorkling trip..hoooyeeeaaahhhhh!!!!!....:)

Breakfast view

perhh..scenery memang the best ler..tp coral dia tak berapa nk menarik ler..byk dh mati..


Underwater view..coral dh banyak mati lerr...:(


View kat atas lagi cantik ler..so, next spot aku nk dok atas bot jek laa...

2nd spot berenti, aku mmg dok atas boat..main camera jek..si CD bagi aku camera dia suh tolong amik gambar...wooww!!...mmg di nanti2 kan ler..gadget idaman tue..ngan senyum lebar ler aku menyambut camera dia...:D










3rd spot, Sampai kat maya bay..mmg the best..kat situ ler cite leornado de caprio berlakon cite the beach..meround2 kat situ..amik gambar byk2..mmg rugi ler bateri camera aku leh abis lak..:(

Pakai camera hand phone jek la..






Sib baik ler trip mate ramai yg pakai camera canggih2..aku menumpang ler sekaki..hehe..



Anak mat saleh ni cute giler...rasa cam nk culik jek!!.

Balik dr snorkling..balik bilik mandi2..sembahyang..keluar semula..kitaorg nak p view point..aku,peygord,rin,shedee,topeeq,azrai n ayu..mmg view terbaeek ler..nk separuh mati aku naik tangga nk sampai ke view point tu berballoooiii-baaalloooiii lerr...


Masjid at Phi-Phi Island..

this evacuation sign is everywhere..
tangga yg nk kena daki ke view point...endless!!!

Dumb-bell shape of Phi-Phi Island
timing for sunrise/sunset

gambar after tsunami..hishh...ranap semua..

Turun dr view point, berjalan ke rock climbing..betul2 dr hujung pulau ke hujung pulau..berenti kejap amik2 gambar..tang amik gambar ni mmg faberet ler..air time ni tgh low tide...mmg best ler nk amik gambar..






Sampai kat kaki rock climbing, hujan pulak..time tu ramai gak ler tripmate aku dh turun..last2 this time aku dh tak leh nk skip ler..mmg kena naik gak le..haha..cnfm ler aku tak sampai atas...tgn dh keteq2 dh..hahaha..

Tgh2 hujan tu, kitaorg jalan balik..baru ler rasa feel jalan dlm hujan kat phi-phi island ni..:)

As mlm tu last night kitaorg kat phi-phi island..so mission malam tu nk makan sedap-sedap..wahaha..ni yg best ni..erin, CD, topeek and aku meround pulau tu cari seafood..so mlm tu melantak sotong bakar (200 bath), jagung bakar, spring roll, udang cucuk2..



jagung bakar

Sotong bakar..

spring roll

sos dia ni mmg penyedap rasa laa...

Pas kenyang melantak..mau cari tempat urut lak..kat sini thai massage hage around 200 bath-300 bath sejam ( lebih kurang RM20-RM30 sejam)..punya la byk sgt pilihan last2 kitaorg terpisah..aku bermassage kat ngan resort..yg dorg pulak massage kat town..

Abis berurut, Maka haru biru ler aku meround mencari dorg (topeek, erin n CD)..kebetulan tgh dok tak tau mana nk pegi tu terserempak lak ngan jiro,warda, mira and zaki..beramai-ramai kitaorg ke beach party, sbb kami mmg plan nk ke beach party lepas urut..pusing sat, aku dh serabut..ngan ramai sgt org kat sana..baru jalan sikit2..aku ajak zaki and mira balik..badan baru pas urut maa...sure mau tido ler..

on the way mau balik bilik, ngam2 terserempak ngan Erin, CD and Topeek..dorg baru keluar massage center...melepak kejap ngan dorg..bercerita pasal urut mengurut...sbb aku berurut tempat lain, dorg pun dok berurut tempat lain..so, pengalaman lain2 ler..cite lawak pun ada..ada ke mat saleh tgh berurut kat tempat aku tu leh main balas kentut2..sib baik ler tak bau buussyyukk..hampeh tul..selekeh!!!...sampai jek bilik terus zzz...

7th Mac 2011 (4th Day)

Pas bekpas, terus aku, erin, CD and topeek meround mencari sebenior..nk cari sebenior yg mmg tulis Phi-Phi Island..tak mau yg comment ada tulis perkataan "Thailand" jek..Kalo yg "Thailand" kat Hatyai nnt pun boleh cari maa...

tp fridge magnet ni pun bukan nya murah..perh...mmg dorg main2 harga ler..nk wat cam mana kan bukan nya selalu boleh p sana...




Pas beli fridge magnet & t-shirt still ada masa lagi...so meround2 lagi..singgah lak kat kedai dive center..beli mask (1200 bath = RM120)..murah ler ni..silikon dia pun best..brand PSI..:)

ingat kan nk beli fin..yg cun cuma tuk snorkling jek, yg tuk dive takde design cun..last2 si topeek pulak yg dapat beli fin..brand Aqua Lung pulak tue..chiss..jeles jek aku tgk..So, meround2 lagi area pekan Phi-Phi Island tue..kedai2 lain pun xde jual fin dive or saiz aku kecik sgt, dorg takde stock...frust ler tak dpt beli fin..:(

dh puas meround, kami balik bilik..final packing apa yg patut..pas tu g lunch...haaa..nasib baik lunch time ni mmg terbaeeek ler..best!!...thumbs up lorr!!!..





Air kelapa + tomyam kaw2 giler + telur dadar + fried morning glory (ingat kan bunga purple, rupanya kangkong daaa!!..wahahah)

Pas puas melantak, kitaorg berlari p jetty..sbb nk kejar ferry..

Time atas boat, aku menaip draft blog ni..hehe..sesambil menyembang ngan mat saleh encem dr USA..dok sembang pasal tempat2 yg best kat malaysia ni..terus aku tanya, "r u diver?"..and he said "yes"..off coz ler aku seges Pulau Sipadan-Mabul-Kapalai!!...


samapi jek kat jetty Krabi, Perjalanan dlm roller coaster selama 4 jam berulang...but this time as we all dh ada experience..so mind set sudah ok ler..lagi pun most of us dh kepenatan tahap gaban...apa lgi zzzzz jek laa dlm van tue...


sesampai, kitaorg check in hotel Hatyai Central..agak menarik gak ler hotel ni...siap ada bath tub <-- tu yg penting sekali..

lepas letak bag, terus keluar meround2 cari makanan..siap naik tut-tut ke pasar malam mana thah...kami bersebelas org naik 1 tut-tut..haha..sumbat lagi seramai boleh!!...

erin and her hubby, CD..

pas makan, naik tut-tut lagi meround satu pekan hatyai tue..siap terserempak org bawak gajah..jual tebu 3 pack 50 bath..mula2 cam berani ler..tp bila belalai gajah tu melingkar kat jari....mak aiii!!!...gellliiiii dooowhhh!!!...



bila balik bilik, kunci bilik aku ngan mira rupanya..so, pergi ler receptionist mintak bukak kan bilik..mamat keja hotel tu kata, kalo nk urut call jek..nnt ada tukang urut datang bilik..errk...opps coss lerr tukang urut nya pompuan..massage kat bilik...2 jam = 300 bath..perh..extra murah ler!!...apa lagi..malam tu bilik aku bergema la dengar aku menjerit kat bilik....yg ni baru sedap..power..kreekk...krruukkk..bunyi tulang ....perrhhh lega gilerrrr~~~...

8th Mar 2011 (5th Day)

Pagi ni, mcm biasa aku ngan mira ler yg bangun lambat..hehehe..pas tu turn bawah kat lobby sempat on wifi sat...leh belek2 FB..skali family aku dok cari daa...mak aii..yer ler..since aku sampai thai ni aku tak call dorg lansung...baru sebulan pakai celcom, sebelum bertolak aku lupa nk activate kan roaming...so, mmg aku takde line ler..ni dh siap post kat wall FB aku wat announcement cari aku ni..parah ler jawab nya..

so pagi tu misi mencari seluar tomoi boxer di jalankan dgn lincah nya...(abg ipar aku ada sebut2 nk seluar tomoi ni)..even dalam hujan lebat..sib baik ler ada yg sudi teman kan mengaccomplish kan mission ni..hehe..farah, zul, erin , CD and topeeq..bersabar jek dorg tolong aku carikan seluar tomoi ni..time kasiihhh korg..meh sini sayang sikit...muahh..muahh..muaaahhh..:)

besa la, dh wat salah kan..kena la bodek..hehehe...belikan suar tomoi tuk adik-beradik lelaki..then belikan coklat byk2 kat airport nnt tuk mama and adik2 beradik pompuan..heheh...yee..saya tau..saya bersalah...wat dorg risau..patutnya takde line tepon, boleh jek kalo singgah cc hntr update kat FB kan..tp saya takde men initiative kan diri saya ke cc tp saya sibuk cr tempat massage masa kat PhiPhi...soowii ler yekk...:(

kat Phi-Phi Island ada jek Cyber cafe...2 bath/ min (20 sen seminit = RM12 sejam)

Finally jumpa jugak kedai jual suar tomoi..mahal gak ler..seksa aku nk menawar..boleh pulak apek tu kebal ngan skill tawar2 aku..dr RM20 dia bagi RM18 jek..chis..Bagi ler RM15, berkira betul apek tu..:p






Balik dr sopping terus p balik hotel..beg dh standby kemas...sesi menimbang bag buat kat lobby..alamak, lupa nk suh bedan check in kan beg ari tue..hampeh ler..kecoh ler lobby tu dh cam org jual bag ngan baju..masing2 sibuk dok menimbang...beg aku pun kantoi gak..last2 menumpang2 ler sikit brg aku kat beg kak har..

Sampai airport, sambung lagi kekecohan pasal check in beg ni..dh alang2 si topeeq nak check in kan beg dia, so aku pun menumpangkan dry bag aku ngan dia..tp alhamdulillah, sume org sangat co-operate time tue..Air asia punya hand carry limit 7 kg jek per person..then kalo check in luggage masa walk in dia charge 1-15kg (530 bath = RM53)..and no liquid >120ml allowed tuk hand carry...so, tumpang2 ler kat member nk bagi ngam2 hand carry 7 kg tue..



finally touch down kat LCCT around 2.45 ptg (time malaysia)...pas amik luggage, pembahagian luggage semula pulak..haha..pulang kan ler brg2 yg di tumpang..then kami melepak kat McD melantak makan ramai2..


then memandangkan aku punya flight ke JB pukul 9pm..so, tumpang ler kat umah kak moon sat..umah kak moon kat putrajaya jek..so, takde la jauh sgt pun..tumpang mandi, sembahyang...then kak moon tlg hntr kan aku ke LCCT semula..

melepak kat LCCT..nak cuci mata pun takde yg menarik..hehe..baru balik dr phiphi ler kata kan..kat sana cuci mata kat brad pitt, tom cruise, matt damon...amik masa sikit ler kalo tetiba nk divert cuci mata kat hans issac, adi putra, aeron aziz, fahrin ahmad ni..wahaha..(sat lagi aku kena lempang kang!!~~(^^)v)

dok boring melepak kat lcct tu..skali flight delay sejam..haram tul..baik2 flight kul 9mlm..delay kul 10 mlm lak..hisshhh...bateri phone dh low lak tue...charger dh check in kargo..addeehhh!!...

Kul 12 mlm br sampai kat senai airport..si aliya dh ready tunggu kat arrival area....sian dia tunggu lama..amik keta kat kilang sat, baru jalan sikit tayar pancit lak..adooii laa...

ni balasan anak "derhaka" ke??..buat mama saya risau..hurm..sib baik ler ada org berenti tolong tukar kan tayar..
mama, lain kali org akan make sure tepon di roaming dulu before I leave malaysia!!..

lebih kurang kul 1.30 pg baru ler saya berjaya sampai bilik dengan selamat nya...finally saya rindu katill sayyaaa!!....zzz..

sebenior tuk diri saya...adalah pasir dari PhiPhi Island..sanggup p beli air apple semata-mata nak botol ni..:)






saya berharap dpt join trip berjalan2 ngan trip mate saya lagi, sbb mereka sangat best and baikk!!...:)

Yantie's places to go list,
xx . KRABI / PHI-PHI ISLAND     Mission accomplished!!



pictures courtesy of  CDNanoKak MoonEchahMiraKak Har



windu sama tripmate and PhiPhi Island,




10 comments:

sapik said... Best Blogger Tips

nice! brape budget trip nie ek? hehe

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

this time g big group (dlm 30 org)..dlm RM500++...accomodation +transport (bas return)..tp sebab balik saya naik flight, so additional flight tic (RM156)

unknown said... Best Blogger Tips

salamalaikum. saya nak tanya prosedur nak pegi krabi naik bas ni dan budget.boleh contact saya balik? trima kasih

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

@Hidayah

Salam Hidayah,

masa saya pergi tu, follow group yang besar..saya rasa hidayah boleh pergi hentian putra (yang sebelah stadium hoki)..dari situ banyak bas yang memang menghala ke utara...time saya pergi tu, kami naik bas ELTABINA..rasanya konsertium pun ada service bas ke hatyai..

nanti bila sampai changloon, driver tu akan collect semua passport and dia akan print kan white card..masuk ke boarder takde masalah selalunya..insyallah..

then dari hatyai, kami guna service travel agent ke krabi..boleh cari list travel agent kat sini : http://www.oocities.org/diyexplore.hatyai/travel_agency.htm..ada banya travel agent kat situ, saya guna ANGLE TRAVEL SERVICE..naik van for 4 hrs nak sampai ke jetty krabi tu..

budget: as previous comment, Rm500++ untuk semua including return bas ticket and hotel..excluding makan..tp cost ni for big group (30 orang) kalau group kecik tak pas ti pulak)..

email saya kat pinkperfume1[at]gmail[dot]com..

Anonymous said... Best Blogger Tips

salam kenal, sya nie mmg sangat minat melancong@bercuti, tp tak kenal mana2 group yang selalu buat trip macam ni,macam best je u all,next time kalo ada trip berjalan boleh inform tak saya, boleh saya join (kalo tak keberatanlan)kalo saya nak pergi sendiri mmg tak sampailah....tq
email:shana_nina2@yahoo.com.my

-nina-

Anonymous said... Best Blogger Tips

assalamualaikum.. saya nak tanya.. restoran yg view laut tu... kat phi phi island ke.. kat situ halal tak.. kalau panjat tangga senang tak.. 2011 pernah pegi tapi masa tu tengah sarat pregnant.. saya tak berjalan sangat ler.. bulan 2 nanti nak pegi phuket.. tu yg tengah servey nak cari restoran yg halal dan nice view..

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

@Anonymous

kat restaurant hotel tu xde tulis halal and takde tanda bismillah, macam kebanyakkan muslim restaurant kat pulau tu..so saya pun ada was was dengan kehalalan kat restaurant ni..

so limit kan makanan..sbb kat restaurant ni cuma breakfast, so amik roti+jem+butter ngan vege food jek..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ni bukan backpack... ni tour la cik adik oi..tak tahu membezakan backpack dgn tour eh.. neways, nice blog!

Unknown said... Best Blogger Tips

Assalamualaikum, hi, saya Azah. InshaAllah dlm 3mggu dei skrg, sye ngn 37 org student msu akan ke krabi n hatyai brsama 2 org lecturers. Saya nk tnye, kat mne lgi tmpt2 yg best kat hatyai n krabi utk melancong..? Kami da ade travel agent.. Tapi nk tau jugak la.. Tmpt yg beat n mnarik kat sane.. Harap dpt dreply ASAP :)

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

@NOR AZAH Mahizan

kalau ke hatyai-krabi boleh refer kat sini..http://yantieahmadblog.blogspot.sg/2012/07/road-trip-to-krabi.html