Friday, July 12, 2013

~Weekend Getaway~Pulau Sibu~

dah lama merancang nak ke pulau ngan kawan-kawan skolah aku..just for weekend getaway..relek-relek...chill..chill...lepak ala-ala mak datin..hehe.

so riki punya riki, aku ajak dorang ke pulau sibu..sebab tak pernah pegi pulau sibu, nama jek orang johor kan..so, salah sorang dari kami di beri mandat menskodeng chalet yang murah and best..(murah itu mesti..hehe)..last2 kami dapat package RM150 (boat return+accomodation+meal) untuk 2 hari 1 malam...wahh..ini sudah murah betul ni..boleh refer kat website ni..

Sibu Coconut Village

Jom cerita sikit pasal trip nie;

Day 1
Pagi tu lepas subuh (macam biasa la kan, janji lepas subuh tapi last2 gerak nya kul 7am jugak..) perjalanan terus ke tanjung leman..jap aku tepek kan google map..sebab aku sendiri pun tak tau tanjung leman ni kat mana, pakai apps kat henphone jek ngan baca-baca signboard..

Kalau dari JB, drive terus menghala ke Mersing, sampai kat simpang Jemaluang, nanti ada signboard mengarah ke kanan..then follow jek signboard Felda Residence..

View Larger Map

Perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam setengah...kami sampai kat jetty hampir jam 9am..registekan diri kat kaunter jetty tu..then berbreakfast kejap kat  situ sementara menanti abang boat man datang...

Perjalanan dalam boat mengambil masa lebih kurang 20 min..so enjoy our view and menyembang dengan abang boatman jek sepanjang perjalanan..

Sampai-sampai jek kat situ, selepas check in, bilik nya besar..katil queen 2 bijik then siap ada additional tilam saiz queen jugak..attached bathroom..scenery depan bilik sangat menawan hati..sangat chill and sunyi..

lepas meround kat area yang boleh dijelajah..makluman yek, kat resort ni cuma boleh berjalan ke resort sebelah..then boleh ke lalu hutan, ala- ala jungle tracking, tapi laluan nya landai giler..kitaorang pakai selipar jepun jek..kitaorg jalan jugak kejap, then blurr..sampai ke mana la laluan denai nie...so, kami decided patah balik..sunyi kawasan tu, dh takde orang lain..

kami lepak tepi pantai, melayan diri sesuka hati..aku sambung tido kat pangkin bawah pokok, sorg lagi layan diri main air..sorang lagi jadi observer..haha..lantak la..nama pun nak chill..

bila jam dah kul 12, kami patah balik ke resort for our lunch..ni best makan included...betul2 jadi mak datin..haha.. During having our lunch, ada 1 boat besar ngan 30++ orang diver pun datang lunch kat sini jugak..aisehh ramai nya diver,  kalau turun at same spot mau tersepak-sepak time under water jek ni..

lupas lunch, aku ngan ida amik package snorkling (RM25 including safety jacket ngan  snorkle and mask)..bertolak jam 2 petang.,..ada satu group of chinese family pun join sama boat ngan kami..seyesly snorkle spot ni lansung tak best, coral pun takde..apa daaa..nak suh tengok pasir jek la kot..

melepak kat pulau sana sampai jam 4 petang then kami heading back..
sempat singgah jumpa tokei resort ni, mintak dia tukar channel bola mlm ni...JDT vs Kelate (final FA cup)..haha..

VIP Seat nie...depan sekali..haha..

Malam tu, aku riki-riki jugak kalao esok pagi nak pegi dive...RM80/dive trip + RM50 tuk sewa gear per day..standard price la ni...tokei resort kenalkan ngan DM, then kalau nak pegi esok, leh join small group of 8 orang divers turun...dorang nak pegi wreck dive..yeahh..ni menarik!..

Malam tu lepas tengok bola, kami lepak kejap kat jetty..then terus balik bilik for solat and tido...zzz

Resort view from jetty
Day 2

Pagi tu breakfast nasi lemak yang bau nya sangat sedap..tapi sebab dah plan nak dive, aku makan roti jek..sebab pernah sekali dulu time awal2 dive, makan nasi lemak before turun dive, tengah2 dive tetiba nak tersedawa pulak..mau menangis keluar air mata, pedas sambal nasi lemak woo..takkan nak telan air masin pulak..hahaha

sembang ngan DM malam tadi, dia kata kalau jungle tracking tu nanti boleh tembus ke another resort, named Sea Gypsy Resort...lebih kurang 10-15 min jek..okeh..best gak tue..kalau nak ke kawasan perkampungan penduduk local, kena naik boat..tak leh jalan kaki jek..

so, aku standby nak g dive..dh siap gear up...while ida and betty pergi jelajah ke jungle tracking..tengah standby gear up tu tetiba cuaca berubah.,...mendung, windy..then leh nampak ribut datang dari arah kanan...sekejap jek hujan lebat datang..haiiihh nampak pulak laut choppy..aku dah tak sedap hati..sbb itu maknanya jugak ada strong current..

aku tanya DM, dorg nak proceed jugak ke turun, dia kata belum decide nak tunggu kejap lagi...aku tanya dive spot ada buoy line tak, dia jawab takde jek,...aku terus call off.. tak mau join..don't want to take the risk..so, aku pun jalan sorang-sorang masuk hutan, gather with the rest..yeahh..

mandi laut and melepak sampai kul 11 am, then balik bilik tuk berkemas..lepas lunch, boat man dah tunggu nak hantar kami pulang ke Tanjung Leman...adoiii kejap nya dah nk balik..huhu..

Jumpa lagi..InsyaAllah...byeee...

ain@chepry said... Best Blogger Tips

baru tau kewujudan pulau sibu ni..coral kt sana menarik x?

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

so far kawasan yg boat man bwk tuk snorkling tu cam tak best sgt..tapi tuk dive spot jauh sikit dr pulau, may be ok kot..

Tengkubutang said... Best Blogger Tips

Follower ke : 75
Hai.. Salam Kenal..
done follow.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)

Unknown said... Best Blogger Tips

as salam. nk tnya klu tgk dlm website sibu coconut village nie cm tmpt cina...betul ke?

@GURU BESAR SK USJ 12

wsalam..aah..tempat ni macam tempat cina..ada anjing lagi dia bela..masa pergi tu, xtau pulak..tp ada resort lain yang boleh pergi (tapi saya xde contact no.)

Tukang masak indon..

Unknown said... Best Blogger Tips

ade line x kat sana? line telefon

@norhafizah yakob

ada tapi kena pandai2 cari..