Friday, September 24, 2010

~~Pulau-Pulau di Johor~~


Macam dah lama jek blog aku ni sunyi takde entry kan…apa nk cite ari ni??..memandangkan aku tengah teringin nk plan tuk cuti-cuti Malaysia(berangan jek dulu..tak tau la ada masa ke tak nak bercuti ni..;p)…maka ari ni nak cite skit pasal tempat-tempat menarik untuk bercuti kat Malaysia nie..


malaysiamap(1)

Aku ni nama jek di lahirkan kat Johor…tp aku belum berkesempatan nak menghabiskan meround pulau-pulau kat Johor…so, ari ni kita cite pasal Johor jek..

Haaa…korg tau ke??..kat Johor ni ada 8 buah pulau yang besar2 and ada banyak pulau2 yg kecik2 yg nampak cam dott jek atas peta..

8 Pulau besar di Johor ialah Pulau AurPulau BesarPulau DayangPulau LimaPulau PemanggilPulau RawaPulau SibuPulau Tengah and Pulau Tinggi oopsss…Pulau Tioman tak masuk dlm jajahan Johor yekkk..Pulau Tioman masuk negeri Pahang punya territory…





pulau johor
6 Pulau utama Kat Johor…lagi 2 pulau di hidden kan (Pulau Dayang and Pulau Lima)..Pulau Dayang located 1 km jek dari Pulau Aur..Pulau Lima pulak terletak somewhere kat area situ gak la..hehehe..

seumur hidup aku, dari 8 pulau ni, aku cuma baru pernah g Pulau Tinggi jek..tu pun zaman aku baru sekolah menengah…adiah dari parent aku sebab dapat result PMR…sowi yek, takde gambar..zaman tu pakai camera guna kodak lagi..hehehe..


pulau tinggi



Time tu la jugak for first time aku snorkling…excited giler!!..terus aku janji ngan diri aku sendiri one day, aku nk belajar menyelam…aku nk pegang coral2 tu, nak berenang ngan ikan-ikan yg lawa giler tu..bukan cuma leh tengok jek dari atas yg berjarak bermeter-meter!!…

Alhamdulillah, Selepas almost 13 yrs baru la impian aku tuk jadi diver tercapai…ok la kan..tercapai gak….(^^)



fish feeding
korang tek perlukan skill fish feeding pun..bawak je roti, dorang akan serbu..makan roti dari tangan korang..cuma harap-harap bukan Piranha la...hehehe..

Insyallah, kalo ada rezeki terlebih, masa terluang, geng2 jalan-jalan pun ada, ada peluang boleh pegi, ada cuti boleh di approve kan oleh  bos..akan ku explore lagi 7 pulau tu jugak…(^^)

opss…sebelum terlupa..aku nk ingat kan kat korang..pulau kat Johor ni terletak di kawasan Laut China Selatan..maka pulau-pulau ni akan mengalami musim hujan pada bulan Nov – December..Jadi kebanyakan resort-resort akan di tutup sepanjang musim tengkujuh ni..Sila la plan elok-elok and contact resort-resort kat sana untuk confirmation..


Aku yg dah lama tak sun burn kan diri,
sign

3 comments:

Diana @ BKKC said... Best Blogger Tips

ai yantie..

sy ni nama je org joho~~tp tak pernah terperasan pon kat joho ni bnyak pulau..

itupon..after search+gooGle..terjumpa blog awak..

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

hi..
thanks datang menyinggah..melancong gak kat ur blog..wahh..nnt boleh la pilihtempat sesuai for ur honeymoon..:)

siti talhah said... Best Blogger Tips

emm...cik yantie, leh promo sket antara pulau2 yg best utk holiday kt johor nih...;-)