Monday, August 20, 2018

~Surabaya Trip ~ Bromo ~Day 1

Bromo..memang dah lebih sepuluh tahun ada dalam wish list aku..bulan puasa ari tu pak tony ada buat sale besar-besaran untuk trip bulan 7..betul-betul 2 minggu lepas raya Aidilfitri..tengah lepak2 penat kat warung suami aku tanya..”ni kawan awak g mana?”..sambil sua henpon dia kat aku..(kitaorg share akaun FB)..”owh ni kat bromo”..aku jawab..ari tu ada sale air asia..ni dorang pegi dapat tiket murah la ni agak nya..tetiba macam-macam pulak dia tanya..aku pun memang pernah study pasal bromo ni sikit-sikit sblm nie, bercerita la..dah lama teringin pergi tapi tak de kawan nak teman..pas tu dia blh jawab..”try la tengok kalau dapat tiket murah kita pegi bulan depan”..mata aku pun terus 😍😍😍😍😍..sepantas kilat survey tiket semua..date confirm je aku terus beli..takde la dapat tiket murah sangat tapi mmg dah masuk wish list, en somi pun dah bagi green light, aku pun terus laa tiingggg..hehe..

Day 1 : 8 August 2018

Flight dari JB depart betul2 ikut schedule..no delay-delay hari ni..pukul 10.35 am tajam..perjalanan dalam kapal terbang Johor Bahru-Surabaya 2 jam 25 min.selesai amik luggage dan kastam clearance..kami keluar dari arrival hall dah pukul 12.30 tghari..(local time sini lewat sejam dr Johor)..
Macam biasa keluar arrival hall je mesti kena kejar dengan driver taxi dan ojek..dah lepas dari dorang aku dok blurr-blurr cari stesen bas/angkut.
Pas tu ada sorang pakcik datang tegur..aku cakap nak ke stesen keretapi gubeng..dia offer taxi 140,000 IDR..macam mahal..aku cakap nak cari stesen bas..laa rupanya depan mata je..dah nama pun blurr, semua blurr jugak laa..
Naik bas, cost untuk sorang 25,000 IDR..dah turun baru aku perasan, aku turun kat stesen Purabaya..otak masa tu pikir nak cepat je..sebab nak kejar ketapi pukul 2 ptg untuk terus ke probolinggo..pas tu terus cari ojek pulak..cost ojek utk 2 orang 60,000 IDR..nak cepat punya pasal..ok je laa...

sampai kat stesen gubeng..nak beli tiket kat self service, eh tiket pukul 2 petang dah habis..beratur kat kaunter, awek tu pun kata dah habis, ada tiket pukul 4 petang pulak..adoii tepuk dahi frust kejap..

pak cik guard kat stesen ketapi tu kata naik je la ketapi pukul 4.15ptg nanti ke probolinggo..nanti amik je package kat stesen ketapi tu nanti..aku cam hurmm...pikir dulu.

Duduk kat tepi bagi tenang nak pikir dulu..jam ticking dah pukul 1.30 petang...nak kena cepat buat keputusan sebab nya van kat probolinggo tu last pukul 4 petang..or else nanti stranded kat probolinggo..

Actually masa aku tengah study pasal trip bromo ni ada 2 option nak ke kawasan terdekat nak ke bromo

• Camero lawang..boleh naik bas (patas/express 2-3 jam) or naik bas ekonomi blh sampai 6 jam..atau naik keretapi 1.5 - 2 jam..
  • Malang..dari surabaya naik bas ke malang..sampai malang nanti ada byk travel agent blh bawak ke bromo.

Antara 2 option ni, aku prefer ke camera lawang..sebab dia betul2 kat kaki gunung bromo tu so dari kawasan tu ko dah boleh nampak bromo dan kawasan tu pun sejuk..cuma masalahnya pukul 4 petang last, tp boleh cuba nasib kalau ada group lain nak ke sana ko boleh menyelit.satu van cost dia 500,000 IDR..max 15 org..kalau nak jalan awal nanti bahagi la bbrp org yg ada tu ngan 500,000 IDR.

malang pulak, city..so ko stat overnight kat situ..tapi bas ada banyak sampai malam dari surabaya or dari probolinggo.So paham kan kenapa aku terkejar-kejar sangat masa..

Ok sambung cerita..

Dalam pada termenung tu aku terus cakap kat en suami..”jom naik bas”..so sekarang kena ke stesen bas..

Nak naik ojek sebab nak cepat, tapi sebab kena naik 2 ojek dok tunggu2 jugak kalau ada 2 bijik ojek lalu serentak..skali ada angkot lalu..tanya angkot tu pegi tak stesen bas Burungasih? Boleh buk..jadi terus hop in dalam angkut..sampai tengah jalan dia suruh naik angkot lain pulak..angkot 1 kena bayar 10,000 IDR..angkot ke 2, kena bayar 16,000 IDR..dalam angkot tu en suami tanya nak ke Probolonggo macam mana..owh dorang pun cakap nanti bila sampai dorang bagi tau..tapi serius pekan surabaya sangat sibuk dan jem..bila dah sampai dorang suruh kitaorang turun..tau-tau dah dekat depan stesen bas Purabaya semula cuma nya kat tempat bas keluar..i was likee..😅😅😅..

So pakcik guard kat situ tanya nak kemana..kitaorg cakap nak ke probolinggo..tapi nak naik bas patas..dia org suruh duduk je kat tepi tu..nanti bas nak keluar akan lalu situ jugak kan..so stay situ tak sampai 15 minute..tetiba dorang jerit2 panggil sambil jari pointing kat aku laki bini..aku tgk jam, pukul 2.30ptg dorang suruh naik bas..aku tanya byk kali betul ke Probolinggo, sbb bas tu tulis JEMBER..takde tulis patas ke/ekonomi..pakcik tu dok iya buk,iya buk..

Dalam bas time bayar tiket (50,000 IDR utk 2 org) nampak ekonomi..aduuhhh..tak tau berapa lama dalam bas ni..hati dah selawat banyak-banyak moga sempat la kejar van ke CL dan ada group yang boleh share cost..(aura +ve!)

Our lunch of the day

Sawah everywhere..

Beberapa kali kami cross jalan keretapi..adoihai..dah la hati meronta-ronta nak naik keretapi ni..>.<'

Kami tiba di stesen bas probolinggo dah dekat pukul 5ptg..pusing- pusing cari tempat van colt ke CL..nasib baik ada pakcik tolong tunjukkan ..kebanyakkan orang jawab dah takde,datang aje esok pagi..

Bila sampai kat tempat berkumpul tu ada 1 family mat salleh tengah tunggu..Alhamdulillah..dorang tunggu dari pukul 3.30ptg lagi..sepasang suami isteri dan 2 orang anak..dorang nak tunggu lagi untuk cukupkan 10 orang..so kami mintak excuse pegi solat kejap..Lepas solat ada seorang mamat lagi sampai, okeh semua masukkan beg dalam van dan get ready..

Baru driver reverse kan van, azan berkumandang..aku tengok jam baru pukul 5.30 petang. Awal giler masa kat sini..

Okey..lets go!!..

Excited faces

Perjalanan ke CL malam-malam agak mencabar..aku duduk depan skali pulak ngan en suami..so nampak la jalan nya curam cemana..

Driver cerita..untuk jadi driver baru, tempoh percubaan 6 bulan..kalau kereta tak de calar baru pass..

Tengah jalan, tetiba gerimis..cuaca sejuk..jalan berkabus..sejuk giler..driver kata baru bbrp hari lepas temperature 0degree..siap ada ice..ni bukan gerimis hujan..ni gerimis sebab sejuk sangat..aku dah terus terpikir mlm ni sejuk dah menusuk tulang esok lagi naik bromo macamana la sejuk nya..

Kabus tebal..jarak pemandangan terhad..Cuak babe!..
Akhirnya kami tiba di Taman Negara Bromo, entrance fee 10,000IDR untuk warga asing dan 5,000IDR untuk local people..

Kat simpang tiga ni COLT berenti...kalau nak keluar dari kawasan ni esok, pun berkumpul kat sini juga.

Bilik kami dapat double bed..150,000 IDR..terus mintak tolong driver tu carikan kami package untuk esok..so malam tu dia briefing..cost untuk kami berdua dah termasuk entrance fee taman negara untuk 2 orang 500,000 IDR..so dah terus bayar malam tu..

Untuk esok pagi pulak dah terus booking nak cartered 1 transport tu tuk ke air terjun dan terus ke probolinggo..kos cartered 1 kereta dia cas 550,000 IDR..

Lepas dah siap check in semua pegi cari makan..masalah jugak sebab dah la sejuk kawasan tu pulak semua curam..pas tu penduduk situ majority hindu..alamak walaupun dorang kata halal dan tak de pork..tapi en suami tak nak..so pusing-pusing akhir nya jumpa jugak 1 warung akak jual mee ayam pakai tudung..makan la tak toleh kiri kanan dah..sejuk+sup+lapar..

Itu la kedudukan warung nya..betul-betul kat pintu masuk kawasan padang pasir..

Balik dari makan..bukak kasut pun tak sanggup..sejuk yaa amat..pijak mozek siap gigil..last2 mintak owner pinjamkan selipar..ambik wuduk menggigil-gigil..pas solat..terus zzzz..kesejukan...