Wednesday, January 7, 2015

~misi melawat saudara ~ Tanjung Pinang ~ Batam ~ Pulau Belitung ~ Day 2 ~

Sambungan dari sini..

Pagi tu lepas makan sarapan (orang sini sarapan makan nasi mcm mkn lunch)..sebab tu dorg kurus2, sebab bekpas dh mkn berat, lunch dorg skip then terus dinner)..macam aku ni, breakpas nasi lemak, lunch makan nasi lauk2..dinner makan nasi lagi..mana la tak tombam..miahhaha

Macam2 design side mirror jumpa kat sini..helmet lagi la kaler lawa-lawa..

Kitaorang lepak2 je kat rumah dh jalan2 ke rumah kazen2 yang berhampiran..Lebih kurang pukul 9pagi, kami bergerak ke jetty tanjung uban.
 Naik moto ke jetty tanjung uban..main snap2 je mana-mana permandangan yang nampak lawa..hehe
 Pemandangan macam ni pun memang semua orang buat..yg depan je pakai helmet, aku pun tak paham kenapa jadi macam ni, dorang kata polis tak banyak buat road blok..adooii..

Punya la panjang beratur nak isi minyak..kat sini stesen minyak memang kurang..dah 20 min perjalanan baru jumpa 1 stesen minyak..tp orang jual minyak dalam botol-botol tu banyak la tepi jalan..

Jetty Tanjung Uban ke Batam
 Ferry biru tu boleh bawak kenderaan ke Tanjung pinang ni dari Batam
 Kapal Shahbandar

Dah dalam perut bot..standby nak bertolak..
Bye korang..moga ketemu lagi lain kali..

dari ponggor terus naik taxi ke airport batam (tambang taxi IDR 90,000) untuk ke pulau belitung..yeahaaa....excited betul laa.. Perjalanan dari batam ke belitung selama 2.5 jam termasuk waktu transit sekejap di pulau bangka..

Departure Hall
Airport Tax : IDR 30,000 / person
Bandara is Airport in Indonesian word

Setiba kami di pulau belitung, terus disambut oleh makcik en somi dan menantunya..perjalanan dari epot ke rumah keluarga tu yang terletak di province MANGGAR, mengambil masa lebih kurang 2 jam..
 WELCOME TO BELITUNG ISLAND!!
 Thank you Wings Air!!

sampai-sampai je terus kami di sambut dengan meriah...siap ngan ikan panggang (sorry xde gambor ikan tu, takde toleh kiri kanan dah..makannnnnn terusss)

Lepas je rehat-rehat kejap, solat, menyembang dengan keluarga yang aku tak pernah jumpa tu, kami meround sekitar kawasan perkampungan tu..misi mencari sun set..

Pantang halakan camera, laju je adik-adik ni berposing..:)
 Parabola ni everywhere..kalau tak TV dorang lansung takde channel..each parabola ni cost IDR 1.2 Juta (lebih kurang RM400, ada jugak yang pakai piring kuali cam Astro, byr bulan2)

Malam tu, tak meround mana-mana..sembang panjang kat rumah je.. Menyembang dengan saudara mara sambil makaannnnnn..tetiba en somi cerita pasal roti canai..semua kat rumah tu macam tak pernah dengar pulak cemana rupa roti canai..so apa lagiii..terus tukar baju, mintak kazen bawakkan kami ke kedai groceries..pening jugak dia nk cari kedai bukak malam-malam ni..nasib baik ada 1 kedai besor cam ala-ala supermarket laaa..beli tepung, margerin, minyak masak, telur..dah dapat bahan-bahan yang di cari..terus balik..tepung kat sini mahal giler..lebih kurang RM3/kg...kalau kat m'sia, boleh lagi jumpa tepung harga RM1.35/kg..

malam tu sebelum tidor sempat lagi en somi ajar kazen-kazen dia uli tepung..esok nak bekpas roti canaiiiiii!!..

Unknown said... Best Blogger Tips

Salam kenal, wah bestnyer jalan2...anyway saya blogwalking kt sini, jemput singgah ke blog saya, http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...tq :)