Monday, July 4, 2011

~~Awet Muda~~

dah nak dekat-dekat bulan puasa ni, mana2 jek boleh jumpa orang jual kurma...aku tak tau la, dari dulu lagi...kalo tgh bulan2 puasa/dekat-dekat nak puasa ni, kalau orang sibuk beli buah kurma, aku sibuk nak beli buah Tin...Buah Tin??...haaa..kalo korg g kedai yang jual kurma, tanya lah pasal buah tin..


buah ni ada bijik halus2 kat dalam nya..so, kalo time kunyah tu ada bijik2 yang crunchy kat dalam..tu yang aku suka tue...halus2 jek bijik nya..boleh kunyah-kunyah and makan..rasanya tak terlalu manis macam kismis, and tak terlalu juicy cam kurma..apa2 pun aku suka la..lagi pun buah tin ni kan ada di sebut2 dalam Al-Quran..baru-baru ni aku beli harganya RM20/setengah kilo..musim2 puasa ni senang sikit nk cari..kalau teringin sangat, aku beli gak kat hypermarket, area2 kurma tu kadang2 ada jual..tp stok lama sikit laa..







Ari ni, tergerak hati pulak aku nak cari apa keistimewaan buah ni..jom kita baca sama-sama...


________________________________________________________________________

KHASIAT BUAH TIN


Khasiat

Para pakar kesehatan sangat menganjurkan kepada kita untuk makan atau menkonsumsi Buah Tin, buah Tin ini membantu proses pembersihan racun dari dalam tubuh kita, mencegah kanker usus serta penyakit yang berkaitan dengan perut.

Menurut sebuah kajian yang dilakukan University Rutgers di New Jersey, As, menyebutkan bahwa buah Tin mengandung antioksidan yang dapat menghalangi karsinogen yang menjadi penyebab kanker. Buah Tin juga mengndung Omega 3 serta Omega 6, yaitu sejenis lemak yang berperan dalam pencegahan penyakit jantung.

Buah Tin juga kadar lemaknya rendah, rendah sodium, rendah kalori dan bebas kolestrol, yang pasti sangat sesuai dan pas dikonsumsi oleh para penderita diabetes atau penyakit gula.

Buah Tin yang namanya termaktub dalam salh satu Ayat Al - Qur'an, seperti juga Khasiat Buah Anggur yang terdapat dalam kitab suci Umat Islam tersebut. Menurut hasil penelitian medis terbaru, selain dapat mencegah penyakit kanker, buah ini juga mengandung zat yang sanagt penting untuk tubuh manusia.

Dalam buah Tin terkandung zat yang dapat mengurangi kolestrol jahat, menguatkan jantung dan menormalkan saluran pernafasan bagi para penderita asma / sesak nafas.

Buah tin selain mengandung serat yang sangat tinggi, dimana setiap 100 gr buah tin kering terkandung 12,2 gram serat , dan juga terdapat zat Benzaldehyde, sebuah zat yang dapat menghambat pertumbuhan tumor.

Umumnya Orang Indonesia lebih banyak mengkonsumsi buah ini dalam racikan yang diawetkan. Orang yang pualng dari tanah suci sering membawa buah Tin sebagai bingkisan obat untuk sahabat serta keraba di tanah air. Saat ini buah Tin mulai dibudidayakan di Indonesia, walau buah ini rasanya tidak selezat buah - buah yang lain, namun buah ini punya beberapa keunggulan dan kelebihan yang pantas untuk kita konsumsi.

_________________________________________________________________

mengandungi anti oksida???ala2 buah awet muda jugak la ni... dan jugak, buah ni sangat serat..tak payah susah2 nak minum jus fiber dah....:)

kalau nk cari kat wikipedia pun ada..Pokok_Ara

ada lagi blog yg cerita psal buah tin ni [Buah Tin kaya khasiat seribu manfaat];



Jika buah tin dimakan dalam bentuk yg kering TETAPI tidak terlalu banyak, boleh membantu dalam :-
  • mengelak daripada bahan2 keracunan
  • melicinkan tekak dan dada
  • mencuci hati dan jantung
  • membersihkan lendir2 yg terdapat di dalam usus.
Ada Lagi...

Selain itu, buah tin juga dikatakan dapat menyembuhkan beberapa jenis penyakit seperti :-

  • penyakit buasir
  • sakit2 dan bengkak badan
  • batuk yg berpanjangan
  • melawaskan kencing

Nabi SAW bersabda: ' Kalau aku perkatakan tentang buah yg diturunkan dari Syurga, nescaya aku katakan ini lah dia. Kerana buah2an syurga tidak berbiji. Oleh itu, makan lah buah ini. Sesungguh nya dia menhentikan penyakit buasir serta bermanfaat untuk sakit2 badan...'

jom makan buah Tin;


5 comments:

Bayang said... Best Blogger Tips

nk bg org ingt ko tu adik aku??
sgt xble nk erase kjadian kt hospital... (^_*)

YanTie AhMad said... Best Blogger Tips

hahaha...aku pun ingat lagi...

sampai kan ada org sakit, terus tambah sakit..

adik eh??...ehh..bukan adik...eh..errkkk..besfren ehh??..

ni la rahsianya...hehehe..;)

Norhisham Nordin said... Best Blogger Tips

thanx beb for the info... baru tau..!!

C O N C O N said... Best Blogger Tips

d mana boleh dapatkan buah tin ni?

C O N C O N said... Best Blogger Tips

d mana boleh dapatkan buah tin ni?