Sunday, July 3, 2011

~~ Yoga vs Pilate~~

 








as skang ni tengah cuti semester, so aku kurang bz sikit..kalo dah biasa bz, tetiba takde xtvy pas balik keja, rasa cam serba tak kena jek..


tetiba ada member lama ajak aku ke aerobic class,..hurm..cam best..tp cam kurang menarik...pastu aku pun belek2 la dance centre tu apa lagi fitness class yang di offer...oohh..ada byk rupanya..dancing - cha cha, belly dance, hip hop, ballet pun ada..kalo fitness, ada aerobic, yoga pilates...


wahh..dulu time aku keja kat area klang, aku selalu gak join class pilate ngan yoga kat fitness first..so, aku pun membelek2 la schedule nya...


finally aku mengsign up kan diri tuk yoga every sunday morning...dah sebulan pun aku join class ni..ok gak la..sejam setengah..


dance centre ni every month dia akan keluar jadual baru...bila aku belek2 schedule bulan july, ada pulak class pilates every saturday morning..wah, ini dah bagus...
so, smlm 1st time aku join class pilate kat sini..and ari ni ngan class yoga lak..


takde la aim nak kurus pun bila join class ni..sbb tau ngan sejam tu takde la byk mana calory boleh burn..lebih kepada nak firm kan jek..


apa beza pilate and yoga??..for me, pilate lagi laju..so clas dia sejam tu leh bakar calory yang lebih kurang sama ngan class yoga yang sejam setengah..then yoga lebih kepada technique breathing, kesihatan inner...ketenangan kepala otak..end of session ada relexing...baring tenang2...leh tertido jap...pas kelas, kalo technique betul tak sakit badan...


pilate lebih kepada stunt2 yang lagi tough...then dia akan count 1,2,3....repeat lagi..1,2,3...instructor tu kata, pas class akan sakit badan for 2-3 days..itu normal..so tak yah g jumpa doctor.,..tu cuma muscle terkejut jek..


kalo korang nk baca info lebih lanjut, leh pegi link ni
a) which-better-yoga-or-pilates
b) pilate vs yoga


to those yang duduk kat area JB, kalo nk try eh g centre ni...ATS dance..cari kat facebook pun ada..


stunt ni aku dh boleh buat in my 3rd class

 stunt ni aku dh boleh buat in my 3rd class..tp perut ku takde la se slim model ni..hahaha..

stunt ni aku tak boleh buat2 lagi

 stunt ni pun aku tak boleh buat2 lagi..tp ada jek student2 lama yg bdn cun2 tu boleh buat stunt2 susah2 cam ni..

Harap2 aku leh maintain la ngan class2 ni..xde la hangat2 tahiiiiiii ayam jek...;p

pictures courtesy : En google


saya yang tgh sakit2 badan,

2 comments:

Lindy said... Best Blogger Tips

HAHA!! I LOL at the ' saya yang tengah sakit badan'. Totally understand, Saya pun tengah sakit badan after exercise. HAHA!!

Bayang said... Best Blogger Tips

hakak minum la anlene.. mesti bole lentur bdn itu~ hehehehee...