Friday, February 24, 2012

~JB-KL-Korea~Day 7~

sambungan dari sini..

Pagi tu lepas jek sembahyang subuh kami terus bersiap untuk check out..memandangkan flight kami pukul 8.30am dari Jeju international airport, pukul 7am lagi kami dah terpacak depan hostel menunggu taxi..Dari hostel kami tu takde la jauh pun nak sampai ke epot..dalam 10-15 min...Tapi lebih baik sampai awal daripada missed flight kan..:p

Setibanya kami kat epot, terus check in luggage..sementara tunggu time boarding tu sempat la kami sarapan kopi ngan biskut Oreo..then terus masuk boarding hall...Flight duration Jeju International Airport - Gimpo International Airport mengambil masa sejam..

This time tak perlu kelang kabut lari-lari sebab takut train stop yek..pengalaman ngeri betul la time tu..kami tiba kat Gimpo International Airport lebih kurang pukul 9.35am..dari epot kami terus naik subway ke Jangno-3-ga..mulanya nak check in kat hostel yang sama (Sunshine Guest House)..tapi rasanya macam kurang puas ati dengan service and condition bilik kat situ..so kami decided nak try tanya-tanya hostel-hostel yang berhampiran..

Dengan sepontan nya kami masuk hostel yang terletak betul-betul bersebelahan dengan Sunshine Guest House tu..Namanya GREEN FIELD MOTEL..harganya pun lagi murah dari sunshine..kalau kat sunshine satu bilik untuk 2 orang 36,000KRW...di Green Field Motel cuma 30,000KRW..malangnya takde wifi di motel ni..tapi wifi dari sunshine buleh dapat (bertentangan jek pun bangunan nya kan)..hehe..

Lepas letak barang2 and rehat seketika, kami pun nak ke Itaewon...kami perlu tukar 3 kali train..di Itaewon ada kawasan muslim and ada masjid kat situ...menarik!!...so, kami pun bergigihan ke sana..kena tukar train sampai 3 kali pun tak pe..

Sebaik saja kitaorang keluar dari subway station, kami ternampak sekumpulan remaja lelaki yang muka ngan gaya macam orang malaysia..so, kami pun pergi la tegur kumpulan tu..owhh..rupanya mereka student dari UTM yang buat GOP (Global Outreach Program)....lerr..student dari uni sama ngan aku..dah la pulak tu, sama fakulti pulak..FKM..chiyok la korang..

Kebetulan rupanya kitaorang plan nak menuju ke masjid yang sama...apa lagi, kitaorang pun join la group GOP ni...mereka terdiri daripada 16 orang student (semua nya lelaki) dan sorang pegawai pengiring..siap ada sorang pemandu pelancong (student malaysia yang dok study kat korea)..

Waktu kitaorang tiba tu lebih kurang pukul 11.30am..tak ramai lama lagi dah nak masuk waktu zohor...jadi kami pun amik wuduk dan masuk ke dalam masjid..di dalam masjid tu ramai betul muslimin dan muslimat yang sedang mengaji..lepas menunaikan solat sunat masjid, aku hanya duduk di belakang sambil memerhatikan wanita-wanita dari negara lain mengaji dan ada yang sedang solat..sejuk hati rasanya..

tak lama lepas tu azan berkumandang..di ikuti dengan khutbah,...pada awalnya aku pelik, kenapa lama sangat tazkirah..tetiba, aiiihh ari ni kan ari jumaat..Ya Allah..1st time seumur hidup berada dalam masjid di waktu orang berkhutbah jumaat..Alhamdulillah..khutbah yang di sampai kan dalam bahasa english ada sikit2 campuran bahasa arab..tapi apa yang ingin di sampaikan amat mudah difahami dan menusuk dalam jiwa..Korang boleh rujuk pasal Korea muslim kat sini..waktu masuk waktu solat di korea boleh di cari dari link ni..

Suasana selepas sembahyang Jumaaat

selepas solat, kami berjalan dan makan di salah satu kedai muslim di situ..di sebabkan kekurangan pekerja ada sorang jek yang mengambil order, orang yang sama jugak la buat air, orang yang sama jugak la masak..so, sementara menunggu makanan sampai, aku sempat meround kat area situ..beli roti kat kedai bakery sebelah..masuk grocery muslim market..

sedap jugak la kacang-kacang ni..tapi sangat manis..
My lunch...Nasi ngan Sup Daging..sedapp...

Keluar dari restaurant tu, kami meround-round kat area tu..sempat lagi beli sikit-sikit ole-ole untuk bawak balik ke malaysia...

lepas habis bershopping, time tu lebih kurang pukul 3 petang..kami dah takde plan nak pegi mana..so, aku pun bukak buku LP..tengok ada night route..di cadangkan kami berjalan ikut route dalam buku tu start pukul 6 ptg..tapi aku agak-agak kalo kul 6 ptg baru nak jalan, mau nya mati beku bila sampai..so, may be buku ni di tulis merujuk kepada waktu secara am..kalo winter ni, pandai-pandai la budget sendiri..alang-alang kami dah kat setengah route, kami pun follow la buku tu cadangkan nak ke mana..

pegi ke namsan park then naik ke Seoul Tower..hurmm ..menarik ni..so, kami pun bergigihan berjalan ke sana...naik bukit curam sampai la kami tiba kat Hyatt Hotel..pas tu jalan lagi sampai la kami tiba di Namsan Park..hurrm..kat sini pun sama macam Halim Park..pokok kering kontang..pas tu kami ikut route tu naik bukit nak ke Seoul Tower..

Pond yang dah beku..

Bergigihan jalan naik bukit..tetiba teringat ada sorang blogger naik ke Seoul tower takde la susah cam ni sekali..entah-entah ada bas kot..kami dok sembang masa berenti berehat sebelah toilet..tengah kami dok sembang bas pun lalu...laaaa..ni kan bas yang kita nampak time kat Hyatt tadi..lepas tu di ikuti 3-4 bijik bas lagi..bila kami tahan, driver dia jeling jek laa..tak berenti pun...mana mau berenti kalo dok tahan bas kat tengah hutan..haha..

sayup-sayup jek nampak Hyatt Hotel..padahal kat situ la kami start tracking ni haa..

Electric Bus pun kena isi minyak ke??..hehe..cam ni rupanya dia cas electric nya..ooowhhh!..
Kalo tau ada bas dari Hyatt hotel tu, baik naik bas jek...takde la sampai sakit2 kaki mendaki bukit..excersice musim sejuk katanya..chiiyyokk!!!...ehh silap!!..aja-aja fighting!!..

dengan usaha gigih kami., akhirnya sampai pun kat seoul tower..penat tu aku takde la rasa sangat..tapi sejuk tu yang tak tahan!!!...

dalam banyak2 kunci kat situ, aku suka yang "i wish i was rich"..giler cool!!.."i wish I am rich too dude!"
Nak jugak letak kan..haha..sugarmami, kami dah tunaikan ur wish..:)
 Sunset kat puncak Seoul Tower
 Tumpang minum kopi panaskan badan kat dalam cafe situ..

Time malam, ada laser show kat Seoul Tower tu..imagine dorang buat show ni using laser..cool giler!!
Sempat pose sengal2 dalam kesejukan kat situ..;p

Turun dari Seoul Tower, kami naik bas ke Namdaemun Market..sebab kat sign board bas route tu ada tulis Accessories Special Shopping Center...Bila kami sampai jek, kedai dah banyak tutup...aku rasa sebab waktu tu cuaca sejuk sangat, so tak ramai pelanggan sebab tu di tutup awal...

Kat sini aku sempat beli winter jacket (maklum la yang pakai ni, jacket pinjam..:p)..mula-mula ahjuma tu letak harga 75,000 KRW, tapi aku ni kan kaki tawar menawar..ngan bahasa ayam-itik tu pun gigih jugak la menawar..abeh tembus calculator dok tawar harga..haha..last-last dapat jugak harga 55,000 KRW..hurm..sikit kalah la sebab aku aim nak beli ngan harga 50, 000KRW..haha..kalah tipis!!!..

Balik dari sana Namdaemun kami terus ke hostel..selepas mandi dan solat...terus zzzzz....

Bersambung...

Izza is my name said... Best Blogger Tips

Yantie ko g bape hari? Budget duit bape?